сряда, 20 май 2009 г.

Из дневниците на един избирател



В хода на изборите за евродепутати, а и за национален парламент прави впечатление негативната кампания която нито е правилно поставена нито ни води нкаква печалба, дори обратното - стимулира десният електорат като му представя доста приемлива алтернатива за реваншизъм на Костов. Това налива вода именно в мелницата на Кстовистите. Напълно ясно е, че за разлика от Виденовото време, Костовото е пропито с синя носталгия за първият мандат. Именно Костов е човека, който олицетворява първият цял мандат на правителство в България. Този носталгичен син електорат в момента гледа като мана небесна на коалиция между командира и генерала и за десния избирател, това не е нежелано или неприемливо, а дори обратното шанс за изваждане на ДПС и БСП от властта. Далеч по натрапчиво и неприятно би било за тези хора зашиването на Борисов за хора като "лудият" Янев и "дивият" Сидеров. Обикновенно дори не е логично в позиция на управляващ да водиш негативна кампания, на езика на психологията за българският избирател това е проява на страх от загуба. Много по логично е да водиш кампания позитивно от позицията направихме това, и ако ни дадете власта ще направим и останалото. Прави впечатление обаче и това, че младежката кампания се казва "Презареждане" доста неподходящо име и слоган за младежка кампания на управляваща партия.

Хубаво. Положителна кампания но по същество голям тир, скъпо ферари могат повече да издразнят от колкото да прердизвикат симпатия към нас. В обществото битува тезата за "крадливите комунисти". За хората всеки прекомерен разход и всичко лъскаво пробутано от БСП кореспондира с тази теза. Отваря обществената чувствителност, кореспондираща с крадливостта. За мен лично БСП трябваше да заложи на скромна кампания без много помпозност но със силни послания и реални ангажименти. Това подхожда на партия която е управлявала 4 години твърдейки, че е успешна. Слогана "презареждане" добавен към горните атрибути води различни от желаната асоциации. Когато има "презареждане" заначи нещо се е изчерпало в контекста на кампания това води до нюанси, които не са желани. 1) "БСП се е изчерпала от към идей и кадри и трябва да се презареди". 2) "БСП изчерпва финансовият си ресурс който е откраднала и иска да се презареди". И изобщо презареждането асоциира преди всичко предшевстваща липса, а за партия която иска да печели избори едва ли точно асоциацията с липса е най-подходяща. За самият формат на турнето няма да говоря той беше подходящ миналата по-миналата година, сега вече е повторение на наещо правено, което просто се повтаря. Цикъл - което също не е добър знак за БСП, защото сам по себе си цикъла е също знак за изчерпване на енергия, идей и тн. Може би трябваше да се намерят нови форми вместо да се повтаря нещо правено, което в момента вместо оригиналност е подкрепено от ненужна лъскавост и помпозност, като ферарита и червени тирове. Да не говорим, че тези които ще бъдат на купоните в дискотеките едва ли ще гласуват те не са активен таргет за БСП. БСП трябваше да намери начин да кореспондира с тези млади които сега завършват и ще гласуват за първи път защото тези които гласуват за 1 ви път гласуват на 90 процента, навършваш 18 и има избори в една година. Това е доста по различно от ситуацията в която навършване на пълнолетие не съвпада с вот. Вота на тези младежи не е за подценяване, а подкрепата в този сегмент в момента е предимно за Борисов, видях го и го изпитах съвсем скоро и смело твърдя, че е така. Тези хора гласуват веднъж може и да не повторят но гласуват задължително защото им е за първи път. Те няма да са в дискотеките, а дори и да са там едва ли едно безплатно парти ще им промени възгледите.

Няма коментари:

Публикуване на коментар