сряда, 24 март 2010 г.

Спрете кърпенето на дупки, опасно е!

Интервю за в. 24 часа
Цветан Фиков е председател на гражданско сдружение Младежка интернет медия, която поддържа сайта dupka.net. Преди седмица сайтът организира протест срещу дупките пред Столичната община, на който дойдоха едва 10 души. Роден на 17.08.1975 г. в Плевен.Семеен с един син. Завършил е НАТФИЗ. 10 г. е работил за БСП в централата на "Позитано" 20. От 2004 до 2006 г. е главен редактор на младежкото социалистическо радио "RED".

- Г-н Фиков, днес организирате национален протест пред парламента срещу дупките. Какви са исканията ви?

- Според групите във "Фейсбук" освен в София протести ще има във Велико Търново, Варна, Търговище, Сливен, Плевен и Русе. Надявам се да се включат и други градове, защото проблемът с дупките не е само на София.

Дал съм им пакета от нашите 5 искания към Столичната община. Имаме подкрепа от Българския автомобилен съюз и автофорумите. С тях ще излъчим представители за преговори с общината.

От премиера и бивш кмет на София Бойко Борисов искаме да изпълни обещанието си за връщане на по-голяма част от средствата от местни данъци и такси, които общините внасят в държавния бюджет. За София бяха обещани 50% от парите да се връщат. Като не може 50% заради кризата, нека поне да са 35-40%. Настояваме да започнат сериозни ремонти по републиканската пътна мрежа.

Дупка в София струва пари за ремонт, но дупка по магистралата отнема живот. Последният пример е с футболист на "Черноморец", който катастрофира след опит да избегне дупка на магистралата. Карал е с 80 км и сега е в будна кома.

- На протеста пред общината преди седмица обаче дойдоха едва 10 души.

-Взели сме мерки и това няма да се повтори. Столичната община вече започна да кърпи дупките, но за мен това са панически действия под натиска дори на 10 души. Този път ще излязат много повече хора. Вече сме изпратили протестно писмо до кмета Йорданка Фандъкова. Настояваме да се спре кърпенето на дупки, докато оформим гражданския комитет и не започнем да контролираме уличните ремонти.

- Защо тогава отхвърлихте поканата на зам.-кмета Любомир Христов за разговор?

- Внесли сме декларация с исканията си и дадохме срок на г-жа Фандъкова и г-н Христов до днес да помислят над тях. Ние нямаме нужда от разговори, чиято цел е потушаване на пожари. Искаме да се мисли по проблема сериозно. Днес, когато определим представителите си, ще можем да водим диалог. Ще настояваме кърпенето да се извършва по определените стандарти. Да се прави задължителното фугиране на цепките, защото те са предпоставка за поява на нови дупки. Концесионерите кърпят дупките, без да се знае колко асфалт изливат. Оставят цепките, за да може след няколко месеца да се появят нови.

След завършването на даден участък ние ще го проверяваме и чак след одобрението ни фирмите ще си получават парите. Искаме на улиците, които ще бъдат преасфалтирани, първо да им се подменя подземната инфраструктура, за да не дойде после някой да я разкопае и да се изгуби гаранцията.

- Фугирането по-евтино ли е?

- Определено, защото включва изливане на черна смола дзифт в цепките. Дзифтът е много по-евтин отасфалта, защото е отпадъчен петролен продукт. Той е превенция на дупката, с него тя се окантова. Може да отидете на "Стамболийски" и да видите как на кръстовището с "Опълченска", където беше правен ремонт, седят процепите.

- Къде е най-тежко положението?

- В кварталите. Картографирали сме доста дупки на нашия сайт - www.dupka.net. Най-зле е в Красна поляна, Люлин, Надежда и Младост. В София има 195 активни дупки, които се пробуждат като вулкани в края на зимата. Качили сме информация за тези дупки на сайта и за още 500. Със сигурност обаче са повече.

Освен това искаме да проверим какво съдържа асфалтът, с който се пълнят дупките.
- Колко са пострадалите коли в София?

- Застрахователите не изплащат такива щети, а шофьорите нямат интерес да ги регистрират, защото си ги плащат сами. Затова такава статистика няма, но изпочупените коли са страшно много.

Имахме идея да заведем колективен иск срещу общината, но не мисля, че така ще се реши проблемът. По-добре е да има качествени ремонти. Ако исканията ни не се приемат, сме готови и на по-крайни стъпки.

Всъщност според закона всяка дупка, която е с дълбочина над 6 см и ширина 9 см, е опасна.

- Как ще коментирате твърденията, че зад вас стои БСП?

- Сайтът dupka.net се администрира и поддържа от гражданско сдружение Младежка интернет медия, на което съм председател. Отношенията ми с ръководството на БСП, а не със самата партия, са в такъв момент, че не мога дори да си помисля да искам каквато и да било подкрепа. Не желая помощ от която и да било партия, защото дупките не са политически проблем, а потребителски.

- Член ли сте на БСП?

- Да. Аз съм ляв човек, а лявото е защита на интереса на гражданите. Не виждам подобни индикации в сегашното ръководство на БСП. Затова и отношенията ми с него са такива, въпреки че над 10 г. съм работил за БСП.

Няма коментари:

Публикуване на коментар